BKSZC Schulek Frigyes Két Tanítási Nyelvű Építőipari Szakgimnáziuma
Szakmák Éjszakája 2019 – beszámoló
Nagy várakozással tekintettünk az idei Szakmák éjszakája elé, melyet idén egy napon rendeztünk a hagyományos Schulek-nappal, iskolánk diákönkormányzati napjával.
Az egyes munkaközösségek saját, változatos programokkal készültek, melyeken vendégül láttuk leendő tanulóinkat, akik egyrészt már részt vettek korábbi nyitott napjainkon, másrészt azokat is, akik még csak most ismerkednek intézményünkkel.
Mindeközben saját diákjaink számára is szerettük volna emlékezetessé tenni ezt a napot, így olyan programokat is szerveztünk, melyeket meglévő diákjaink is remekül érezték magukat.
Ipari és felsőoktatási partnereink egy része is érdemesnek tartotta rendezvényünket a megjelenésre, biztosítva ezzel az építőipari szakmákban rejlő potenciál megismerését jelenlegi és leendő diákjaink, illetve az érdeklődő szülők és a fiatalok számára.
A testnevelési munkaközösség sportbemutatóval és sportversenyekkel mutatta be az iskolánkban folyó sportéletet. Tanulóink nagy létszámban vettek részt a rendezvényeken. Szerencsére nem nagyon kellett motiválni őket, mert általánosságban elmondható, hogy szeretnek mozogni. Jókedvűen, lelkesen sportoltak. A munkaközösség által szervezett programot egy nagyon színvonalas Taekwon-do bemutató nyitotta meg, kellőképpen megalapozva a további események hangulatát. Formagyakorlatok, technikai elemek, önvédelmi fogások és törésgyakorlatok szerepeltek a bemutatóban. Ezek után kezdődtek meg a sportversenyek. Az idei tanévben úgy döntöttünk, hogy a mindig népszerű asztalitenisz mellett, ebben az évben kosárlabda bajnokságot is szervezünk. Sok diák és több csapat nevezett a versenyekre, melyek nagy küzdelmeket és szép technikai megoldásokat hoztak. A nap végén jóleső fáradtsággal zártuk programunkat.
A természettudományi munkaközösség három különböző programot szervezett:
– Az 525. teremben szabadulószoba üzemelt, öt feladat megfejtett szavai utaltak a szabadulást jelentő kulcsszóra (Lajka), utalva ezzel az Űrhajózás Világnapja aktualitására. A feladatokat matematika, fizika, csillagászat, földrajz (EU-s témák), és építészet témakörből állítottuk össze, igyekezve azon, hogy szórakoztató, ugyanakkor tanulságos is legyen a program. A résztvevőknek kifejezetten tetszett ez a programrész.
– A 418 teremben társasjátékok folytak (Activity, Imagine, Jenga), és idén először közösségi színezés is emelte a program színvonalát, melynek legnagyobb sikere a zárás környékén volt, alig akarták abbahagyni a gyerekek a színezést, közben pedig jókat beszélgettek, ismerkedtek egymással.
– a 409. teremben a csillagászat és az űrhajózás volt terítéken a programok között. Egyik diákunk idén is saját, nagy teljesítményű laptopján mutatta be kozmikus környezetünk aktuális állapotát az érdeklődőknek egy planetáriumi programmal (UniversalSandbox), illetve a KerbalSpace Program segítségével űrhajók építését, irányítását lehetett – akár részletekbe menően – szimulálni.Természetesen szóba kerültek a hét űrkutatási, csillagászati eseményei is, mint a sikertelen izraeli holdra szállás, illetve az első fekete lyuk „fényképe” és annak jelentősége. Megnéztük a SpaceX Falcon Heavy rakétája előző esti sikeres startjának a felvételét, s a végén Az első ember című film elejét. A program részeként pedig a résztvevők online játékokat játszhattak.
Az építész munkaközösség szakmai partnerek bevonásával színesítette a nap programját. Meghívott partnereink színvonalas bemutatkozó előadásokkal és érdekességekkel örvendeztették meg az érdeklődő diákokat.
A CÉH zRt. magát az építésben, mint az „érték-rend” elvét követő, az építés minden lényeges területét lefedő piaci szereplőként látogatott iskolánkba.Előadásukban Horváth Gábor építész vezető tervező segítségével egy hazai nagyberuházás (Mercedes Benz Multifunkcionális Csarnoképület) tervezési folyamatán keresztül ismerkedtünk a „Mi a dolga az építésznek?kérdésével, amit a „Mindennel is!” frappáns válaszán keresztül ismerhettük meg. Az előadás végigment az összetett funkciójú épületegyüttes építészmérnöki tervezési folyamatán, ami magában foglalja a beruházóval való kapcsolattartást, a gyártástechnológia kiszolgálását, az épület funkcionális és épületszerkezeti tervezését és valamennyi altervezői mérnökcsapat koordinálását, segítését, ellenőrzését. A teljes tervezési ciklus bemutatásán keresztül láthattuk a „mindennel is” szerteágazó feladatkörét kiszolgálni képes mérnöki kompetenciák egész sorát, a tervezőszoftverek használatán és a tárgyalóképes nyelvtudás szükségességén túl a mérnöki-műszaki kreatív gondolkodás és kommunikációs-készség szükségességét. A bemutatott BIM technológiával segített tervezés, széleskörű, szakmai felkészültséget kíván, ugyanakkor a szakszerű építészmérnöki munkavégzés nélkülözhetetlen eleme.
A cég az előadás mellett egy iskolai tanteremben (421) felépített installációval, és telepített informatikai háttérrel jelent meg. Ezen keresztül ismerkedtek meg iskolánk diákjai egy különleges, nagyléptékű, összetett térbeli és geometriai rendszerű, részletgazdag épületeknél használt, napjainkban már nélkülözhetetlen „3D lézerszkenneléses felmérési technológiával”. Egy közelmúltban készült épületegyüttes háromdimenziós „felmérési látványtervén” keresztül ismerkedtünk a virtuális valóság (VR) alkalmazott-mérnöki felhasználásával. A tervezés alatt lévő Közlekedési Múzeum leendő helyszínéül szolgáló, a MÁV egykori Északi Járműjavítójának területét és épületeinek háromdimenziós felmérését térben látva és bejárva csodálkozhattunk rá arra a lehetőségre és kihívásra, amit az ezzel a technológiával végzett tervezési munka jelenthet.
Diákjaink számára, akik a jövő építő generációját adják, ez a ma még virtuális tér később valóságos munkakörnyezet lesz. Bárhol is helyezkedjenek el, az építéshatóság, a beruházás-előkészítés, a tervezés, az építés, esetleg épület-fenntartás területén a valóság „háromdimenziós lekövetése” már nem csak lehetséges, hanem szükségszerű velejárója a mindennapi munkának.
Nagy örömünkre szolgált, hogy iskolánk fő támogatója a STRABAG is képviseltette magát a rendezvényen, interaktív nagyméretű kirakójátékkal szórakoztatta a kíváncsi diákokat.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőmérnöki karának oktatási dékánhelyettese, dr. Lovas Tamás részletesen bemutatta az Építőmérnöki karon folytatott oktatást, a lehetséges kimeneteket, perspektívákat és vonzó jövőképet festett a diákok számára arra az esetre, ha építőipari szakirányú tanulmányaikat a karon folytatják.
Babirák Márton a Xella képviseletében a pórusbeton építőanyagokkal, azok előnyeivel ismertetett meg bennünket, míg a LEIER Kft. szakkivitelezője és terméktanácsadó munkatársa (Szücs Zsolt) a korszerű kémények építéstechnológiáját mutatta be az iskola bemutatótermében.
Nagy sikert aratott két korábbi diákunk (Csők János és Hajdu Gabriella) előadása, akik az Alp-Inter Kft. képviseletében az épület-felújítások egy speciális területét, a műemlék-felújítások különlegességeit mutatták be igen élvezetes formában egy vetítettképes prezentáció segítségével, utalva arra is, hogy az iskolánkban folyó magasépítő technikus képzés ráépülő képzéseként a Szakképzési Centrumunkon belül megszerezhető a műemlékfenntartó technikus végzettség is, ami szintén egy különleges és piacképes tudás birtokába juttatja a végzett diákokat.
Az Austrotherm Kft. a teljes hőszigetelőanyag szortimentjét rendelkezésünkre bocsátotta standján, továbbá a LEIER Kft., az LB-KNAUF és a fentiekben felsorolt cégek is katalógusokkal és információkkal látták el az építőipari szakma iránt érdeklődőket saját standjukon is.
A humán munkaközösség irodalmi és történelmi kvízzel szórakoztatta az érdeklődőket.
Vendégül láttuk volt diákjainkat is, akik egyrészt szívesen látogattak vissza egykori iskolájukba, örömmel találkoztak egymással és volt tanáraikkal is, valamint megosztották a felsőoktatásban és a munka világában szerzett tapasztalataikat jelenlegi diákjainkkal is.
A német nyelvi munkaközösség büfét szervezett, melynek keretén belül apróbb finomságokkal látták vendégül az érdeklődő fiatalokat és meghívott partnereinket.
A Szakmák éjszakája / Schulek-napi rendezvényre az angol nyelvi munkaközösség egy kvíz feladatsorral készült, amely az Épít-ACE fantázianevet kapta. A kvíz lényege az volt, hogy nevezetes régi és modern londoni épületeket (pl. StPaul’sCathedral, The Shard, The Walkie‑Talkie, stb.) kellett kép és rövid leírás alapján internetes segítséggel felismerni, majd 3‑4 kérdést megválaszolnivelük kapcsolatban, természetesen angolul. A gyerekek 4-6 fős csoportokban érkeztek, és átlagosan harminc perc alatt birkóztak meg a feltett kérdésekkel. Az erőfeszítéseket a szervezők ez esetben is a mindenkinek névre szólóan elkészített menetlevélre nyomott pecséttel honorálták. A kvíz segítségével a tanulók kissé behatóbban megismerhették a londoni építészet régi és jelenkori remekeit.
A művészetek iránt érzékenyebb érdeklődők festhettek és rajzolhattak iskolánk művésztanára irányítása mellett, megismerkedhettek a posztimpresszionizmus és a Bauhaus irányzatokkal, valamint épület-maketteket készíthettek habkarton és szürkelemez alapanyagból. Az „iparos” építészet hívei megismerkedhettek a téglakötések rejtelmeivel, szabályaival és fortélyaival is, faanyagú téglamaketteink segítségével falidomok, fal- és kéménypillérek téglakötéseit ismerhették meg az érdeklődők, illetve rajzok alapján maguk is kipróbálhatták, hogy sikerült-e elsajátítaniuk a téglakötések szabályait a bemutatók alapján.
106 éves iskolaépületünk néhány évvel ezelőtt bejárható volt a Budapest 100 rendezvénysorozat keretében. Ezt a népszerű programot azóta is minden évben megrendezzük, tanáraink szakszerű épületbejárást tartanak a pincétől a padlásig feltárva az épület máskor nem megismerhető titkait.
Összefoglalva, igen szerteágazó, és mindenki számára érdekességeket rejtő és felvonultató programsorozatot szerveztünk, reméljük, hogy minden érdeklődő diák számára egyszerre tanulságos és szórakoztató volt az iskolában töltött idő.
A videófelvétel itt megtekinthető.